Sommerens filmhit «Barbie» hadde et markedsføringsbudsjett på 1,5 milliarder kroner – det er et større budsjett enn selve filmproduksjonen. Nå setter filmen salgsrekorder, godt hjulpet av markedsføringen til terningkast 6. Warner Bros. storsatsing på markedsføring av «Barbie» betalte seg. Filmen spilte inn hele 3,7 milliarder kroner i løpet av premierehelgen – nesten fire ganger mer enn hva filmselskapet hadde anslått på forhånd. I løpet av 17 dager dro «Barbie»-filmen inn 10 milliarder kroner globalt. Ingen film i Warner Bros.' historie har solgt så mange billetter så raskt, og den ligger an til å bli verdens mest innbringende film i 2023. Også i Norge er dette den mest sette filmen hittil i år. – Vi har en rosa enhjørning her. Ingen så dette komme, sier Jeff Goldstein, Warner Bros. direktør for distribusjon i USA. Mange faktorer medvirker til megainteressen rundt «Barbie», men den massive markedsføringen har bidratt sterkt til rekordresultatene, og viser hva markedsføring og PR kan gjøre for salget – til inspirasjon uansett budsjett. Warner Bros. har i samarbeid med lekeprodusent Mattel kjørt et storstilt markedsføringsløp, som internt ble kalt «Operasjon Barbie-sommer». Fra gåtefulle teasere, lydspor med superstjerner, til Barbies drømmehus på Airbnb, 100+ samarbeid med andre store merkevarer har skapt et hav av både betalt og organisk innhold i SoMe og fortjente medier over hele verden.
– I løpet av mine 35 år i bransjen, er dette en av de mest unike opplevelsene jeg har hatt noen gang, sier Josh Goldstine, Warner Bros.' globale markedsføringssjef, til Variety. Han mener det var litt som å drive presidentkampanje. En stor driver for filmens totale salg, er salget i åpningshelgen. Lysbilder: Barbie-feber 2023Historiske salgstall Filmen er én av rundt 50 filmer i historien som har passert én milliard dollar i billettinntekter, og Greta Gerwig er den første kvinnelige regissøren som passerer denne milepælen. – Ingen andre enn Greta Gerwig kunne ha gitt liv til dette tverr-generasjonelle ikonet og hennes verden på en så morsom, følelsesladet og underholdende måte...som bokstavelig talt gjorde hele verden rosa, uttaler Josh Goldstine. Les mer under bildet: Hva kan markedsførere, næringslivsledelse og interesserte lære av dette? Den globale markedsføringssjefen i Warner Bros. forteller mer om suksessfaktorene i filmens kampanjer. «Girlpower»-Barbie Filmen appellerer til en eldre og bredere målgruppe enn dukkene er markedsført mot; unge og voksne kvinner, som har vokst opp med dukken. Barbie har fornyet seg. Hun er seg selv uten å unnskylde, og har en mer inkluderende «girlpower»-stemme i dag. Men dukken er fortsatt omdiskutert. Traileren erklærte at denne filmen var for alle, enten du elsker eller hater Barbie. WB erkjente at ikke alle elsker Barbie, men fridde til alle likevel. Brødsmulestrategi skapte høy spenning Det er ikke uvanlig for store amerikanske filmselskaper å bruke 100 millioner dollar på global markedsføring av en storfilm. Men langt fra alle oppnår Barbies suksess. Under tidligere eiere, kjørte Warner Bros. f.eks. en helt annen strategi hvor de la ut filmer på strømmeplattformen samme dag som premieren. – Vi brukte en brødsmulestrategi, hvor vi ga folk små elementer av filmen for å skape nysgjerrighet, og det skapte samtaler. I hver kampanje er det elementer av fortjente medier og betalte medier. Vi hadde troen på at Barbie ville generere saker i spennende fortjente medier. Noen av valgene vi gjorde, stimulerte interessen. Så tok det (Barbie-bølgen) helt av og levde sitt eget liv, sier Josh Goldstine til Variety. – Vi laget en provoserende trailer med musikk fra «A Space Odyssey». Dette var et sterkt budskap om at filmen ikke er slik du tror at den er, fortsetter han. Driveren for salget er utenfor butikkhyllene Markedsføringen av «Barbie» promoterer to produkter samtidig, filmen og Barbie-merkevaren – som i sommer har fått en renessanse som et livsstilsmerke. Mattels president og COO Richard Dickinson sa at deres mål var «å få alle til å leke med Barbie», og det betyr ikke nødvendigvis å leke med dukken. – Den største muligheten for oss er å være utenfor leketøyshyllene. Det er den største driveren for vårt salg fremover, sier Dickinson til Bloomberg News. Betalte medier og partnerskap Josh Goldstine mener en del av suksessen skyldes betalte medier (inkl. annonsering), og «hvor mange partnere som ville leke sammen med dem». Filmen har over 100 samarbeidspartnere – som Airbnb, Burger King, Xbox, Progressive Insurance, Chanel, Zara, Forever21 og Crocs. Noen av merkevarene hadde allerede et samarbeid med Mattel, mens andre valgte å bli en del av filmens fargetema, Barbie-rosa. Den rosa trenden Barbiecore startet for fullt i fjor, godt hjulpet av klipp fra Barbie-innspillingen som gikk viralt. – Motebransjen hoppet på vogna. Mange brands ville være en del av dette, fordi de så at filmen fant veien inn i popkulturen på en veldig dynamisk måte. Det gikk fra å være en markedsføringskampanje til å bli en bevegelse, sier markedsføringsveteranen Goldstine til The Guardian. Rosa fellesskap og popkulturelt fenomen Folk strømmer til kinoene i «girlpower» Barbie-rosa klær. Flere av verdens største influencere poserer i rosa. Barbie-selfiegenerator skapte delinger. Et skred av produkter ble rosa. En enorm mengde brukergenerert innhold og memes har spredt seg vidt. Noen delte til og med et bilde av en rosa solnedgang med en humoristisk takk til Barbies markedsføringsteam. I flere måneder har medprodusent Margot Robbie, som også spiller Barbie, skint på den rosa løpere iført en serie av dukkens mest ikoniske antrekk. Med støtte fra markedsføringsteamet har hun gjort en imponerende figur i intervjuer sammen med Greta Gerwig og filmens Ken, Ryan Gosling, under store presse- og publikumsarrangementer i flere land. At filmen hadde premiere samtidig med storfilmen «Oppenheimer» skapte "Barbenheimer"-fenomenet som ytterligere akslerte buzzen i SoMe med både ris og ros. Merk: Barbie-hypen er langt fra over. Markedsføringen pågår fortsatt, for å opprettholde det skyhøye salget i den virkelige verden. Kilder: Insider.com, The Guardian, Variety, WSJ, Entrepreneur. Fortune, CNN, Bloomberg News
Vi har hatt gleden av å jobbet med flinke folk i små og store selskaper. Her er noen:Et lite advokatfirma i Oslo har gått fra 2,8 mill. til rundt 12 millioner kroner i omsetning med Calibrs system som eneste tiltak for salg og markedsføring. I løpet av det første året doblet firmaet årsinntekten ved hjelp av systemet og offensiv satsing fra eierne – og i løpet av fire år ble omsetningen firedoblet i forhold til utgangspunktet! Driftsresultatet er nå «all time high». – Dette er det mest effektive vi noen gang har prøvd, sier eierne, som er klare på at systemet har gitt dem radikale resultater, vekst og konkurransefortrinn. Firmaet er delvis anonymisert pga. av konkurransehensyn. Ønsker du casen verifisert eller har du spørsmål, ta kontakt + 47 485 09 347 eller maylinn@calibr.no Utgangspunktet: Firmaet hadde hatt det samme inntektsnivået i 10 år. Advokatene hjelper «mannen og kvinnen i gata» med å vinne frem i sine saker, og er bl.a. spesialisert innen erstatningsrett, personskade, forsikringsrett, arbeidsrett, eiendomsrett og strafferett. Selv må de ha en strøm av nye klienter i et marked med høy konkurranse. De var fra før drevne på SEO og Google, men uten å oppleve store inntektshopp. Reisen startet: May Linn Gjerding i Calibr har jobbet med advokater i mange år. Hun hadde et oppstartsmøte med eierne, og de satte mål: En større og varig strøm av nye klienter. Advokatfirmaet fikk levert et skreddersydd opplegg, strategi og tiltak. I løpet av kort tid fikk de sin FB-side forvandlet til en salgs- og relasjonsbyggende maskin. Advokatene benyttet Calibrs minste bedriftspakke men fikk maks resultater. Det viste seg at: Det sponsede innholdet som skapte eksplosiv økning i salget til dette firmaet var ikke tradisjonelle Facebook-annonser!
Profilering og innhold satt i digitalt system kan skape store endringer. Men uten metodikken, CRO, rett annonsebudsjett, frekvens og innhold som treffer publikum flyr ikke resultatene! – Det at advokatene gikk all-in, fulgte metodikken, sammenholdt med egen innsats som dyktige advokater, ga firmaet størst gevinst. Organisk posting, lite fengende innhold og sporadisk annonsering vil ikke gi et stort løft i salget. Da resultatene kom raskt, fikk eierne trygghet og guts til å satse for fullt, sier May Linn. Ikke gå glipp av solide inntekter! Hør hvordan vi kan hjelpe din bedrift med å få enda flere kunder via FB / digitale kanaler på en måte som bygger relasjoner. Ta kontakt for en gratis samtale: Mob. 485 09 347 eller mail til maylinn@calibr.no. Tidligere VG-journalist May Linn Gjerding har vært analyseleder i Geelmuyden Kiese og er en spesialist i digital markedsføring som har jobbet med en rekke bedrifter i ulike bransjer, for å løfte deres salg og synlighet på en relasjonsbyggende måte. Hun har jobbet i prosjektteam med FB HQ Europa for konsern, og har i dag fast live videosupport/videomøter med Meta for Business, UK. Teamwork is the dreamwork! En animasjon kan forklare hva dere selger på et øyeblikk. Det er ikke vanskelig å forklare ting komplisert og kjedelig. Kunsten er å forklare hva en bedrift gjør på en enkel og engasjerende måte, som treffer målgruppen. Animasjonssnutter er ypperlige til å forklare sammenhenger på en måte som blir raskt forstått. Sammen med vår dyktige animatør Tor Martin Austad hjelper vi deg med å forklare hva din bedrift leverer – eller rett og slett vise hvordan ting henger sammen. - Hvorfor kan det være utfordring for bedrifter å formidle hva de leverer? - En utfordring er at fagpersonene ofte ikke har tid eller kompetanse til å formidle budskapet på en engasjerende og kreativ måte, mens ikke alle kreative formidlere har faglig forståelse. Vi har begge deler, sier Austad. Få hjelp til å markedsføre din bedrift - enkelt og effektivt Mange bedrifter sliter paradoksalt med sin «elevator pitch» - det å forklare nytt publikum hva de gjør på en enkel og fengende måte. Man vet mye om egne tjenesteområder, og det kan være vanskelig å fatte seg i korthet. Visuell forklaring er et effektivt virkemiddel i felt som tech, IT, industri, helse og kunnskapstjenester som er sammensatte. Wow-effekten En animasjon kan gi en «wow-effekt» i din nyhetsfeed, på hjemmesiden eller i en presentasjon. Selskaper kan også presentere overordnede budskap med animasjon, som kan brukes i mange ulike settinger. Mange bruker for eksempel forklaringsvideo for å gi liv i presentasjoner på konferanser, på messer og seminarer. Hvorfor ikke la animasjonen forklare hva dere leverer på hjemmesiden? Samme snutt kan for eksempel brukes i presentasjoner og deles i SoMe. Kontakt oss i dag, og hør hvordan vi kan hjelpe dere med forklaringsvideo eller markedsføring! Calibr AS er en totalleverandør av engasjerende innhold til bedrifters web, SoMe og digitale kanaler. Vi leverer også storytelling med animasjon eller video.
Ved hjelp av grep som fenget yngre målgrupper, dro det også med seg massene. Slik gikk Bislett Games fra halvtom til fullsatt stadion. I Calibr jobber vi sammen med Bislett Games’ Art Director Edmond Yang på kreative oppdrag. Yang er også kjent for sitt talent for grep som treffer yngre målgrupper. Her forteller han hva visuell branding er, og hva som fungerte i kampanjen. - For meg er visuell branding ikke ulikt til vanlige ordet branding. Det er bare at vi bruker visuelle midler til å kommunisere budskapet vårt, men i det hele og store så må det forankres i et klart konsept. Branding er et kommunikasjonskonseptet skal treffe publikumet på alle kontaktflater, digital og analogt. Det gjelder å ha en klar rød tråd over det hele slik at opplevelsen er den samme hele veien. Ved visuell branding bør alle visuelle flater ha den samme kommunikasjons plattformen der publikummet også kjenner igjen konseptet over tid. Dermed brand building. - Hva var utgangspunktet for oppdraget? Hvis vi hadde gått 18 måneder tilbake i tid, så ville de fleste ikke visst hvem Karsten Warholm er. Men etter rekordene han tok, og resultatene kom, var det mye lettere å fremme ham siden det var genuin interesse for det. Vi hadde som mål i januar å fremme våre norske utøvere, skape engasjement, løfte dem opp til et umenneskelig nivå. Trekke parareller med superhelter. Dermed oppsto konseptet vårt. I konseptet er friidrettsheltene superhelter. I kampanjen ble det brukt videosnutter i SoMe, animasjon, plakater og konsept designet av Edmond. 20. april stoppet teamet tilfeldige folk på Oslo Lufthavn og utfordret de til å prøve hekkeløp uten å rive foran kamera: «Tror du denne jenta klarer det?» - Hvilke grep gjorde dere for å fylle stadion? - Gjennom et langsiktig samarbeid med Bislett Alliansen hadde vi opparbeidet grundig data på hva som fungerte og ikke fungerte på forbigående årene. Dette var viktig innsikt å ha slik vi visste hvor vi skulle legge kruttet. Gjennom nøyaktig planlagt sosialmedie-strategi, klarte vi å fremme budskapet vårt. Og selvfølgelig gode resultater fra våre norske utøvere gjorde jobben lettere for oss å lage godt innhold som engasjerte. Konseptet som har fungert i de forbigående årene var å visualisere hvor fantastisk friiidret egentlig er. Det er vår jobb å dra dette til folket, hvor mye svette og blod som ligger bak hver eneste resultat. Strenge treningsregime og komplett dedikasjon er nødvendig her. For meg virker de som supermennesker. - Arbeidet viser hvordan flere tiltak gjorde en forskjell. Hva var utfordringene underveis? - Det har vært mange små utfordringer. Men vi hadde værgudene med oss i år, Karsten Warholm har vært eksepsjonell god i år, og at jeg synes at konseptet traff rett på spikeren. Dette har gitt oss god eksponering tvers av medieflatene, samtidig har vi har hatt en del gode saker på NRK / Aftenposten / VG og Dagbladet. - Til syvende og sist, så er det billettsalg vi blir vurdert på. Etter erfaringene vi har hatt, så ville vi ikke se så mye konkret effekt før inn mot selve stevnet i juni. Så vi visste ikke helt om vi utgjorde en forskjell før halvveis utover kampanjen. Men medieoppslag ble det, og det ble delt godt i sosiale medier. - En utfordring som kunne ha oppstått er at kunden vår, i dette tilfelle Bislett Alliansen, ikke turte å dra konseptet så langt ut. Så vi er svært takknemlig for at de stolte på oss, og ga oss de verktøyene og tilliten til gjennomføre vår kampanjen fullt ut. En arbeidsmetode vi liker å jobbe med er å være veldig tett med kunden. Vi har gjerne ukentlige arbeidsworkshops der vi diskuterer ideer og konsepter, for så å utføre. Korte pucker har vist seg å være effektive. - Hva fenger yngre målgrupper i dag? - Jeg tror vi markedsførerer har en tendens til å tro at vi vet mer enn det vi gjør. Men istedenfor å gjette, gjør vi grundig analyse og skaffer riktig innsikt til å treffe godt. Ved å bruke deres egne kanaler og være på deres premisser mener jeg har gjort utslaget. Når vi så at plakatene ble revet av ungdommene, samtidig at de ble solgt under stevnet, så visste vi at vi gjorde noe riktig. Vi ga de yngre noen helter å se opp til. - Hvordan treffer dere massene (ikke bare de yngre)? - Det er vanskelig å treffe massene. Vi liker heller å velge ut definerbare målgrupper for så tilpasse kommunikasjonen forankret i konseptet. Alle snakker ikke samme "språk”, så her må man være tilpasningsdyktige. Innsikt er klart superviktig her før man i det hele tatt skal begynne på et oppdrag. Video trenger ikke å være dyrt og komplisert! Endelig kan dere få videosnutter dere har råd til av høy kvalitet. Nå kan dere få hjelp av noen av landets største filmtalenter – som aksepterer utfordringen med å lage noe enestående for dere. Få virkemidler er sterkere for å få fart og liv i merkevarer:
Få hjelp til dette, enkelt og greit: Vi har 17 års erfaring med historiefortelling og massekommunikasjon som treffer det brede publikum. Det er med glede vi kan tilby videosnutter av kvalitet til markedets beste priser. Vi har utfordret noen av landets beste til å filme dere til snille priser. Ikke gå glipp av denne spennende muligheten. Ta kontakt i dag. Send SMS: 485 09 347 Eller fyll ut kontaktinfo, så svarer vi raskt! Husk: Et bilde sier mer enn tusen ord, og video sier enda mer. Hvordan snu en skikkelig nedtur |
|