Pøser ut fyllmasse i Norges største mediekanalOppsiktsvekkende mange norske bedrifter fyller sine viktigste publikumsflater med intetsigende innhold som ikke engasjerer. Aldri har det vært enklere, og samtidig så krevende å virkelig treffe folkemassene. Digitale plattformer endrer måten vi snakker sammen på, men noen formidlingsprinsipper består i et stadig skiftendende landskap: Budskapet må være det riktige - og du må fange publikums oppmerksomhet på sekunder. Mange firmaer og kjente merkevarehus "går i krigen" med slapt innhold som hverken engasjerer eller generer nye kunder, og slår seg til ro med det. Dette skjer til tross for at store deler av befolkningen er potensielt innen rekkevidde, og det på en mer personlig måte enn noen gang: Smarttelefonen. For de fleste er smarttelefonen blitt en integrert del av livet fra en våkner om morgenen, og til man slukker lyset om kvelden. Her sover mange ledere mens høyhastighetstoget suser fra perrongen. De undervurderer påvirkningsgraden de største og rimeligste kanalene har i folkemassene. Mange anser ikke de mest populære plattformene for å være viktige vinduer ut – for det var de jo ikke før. Utviklingen skjer lynraskt. Den snur opp ned på maktstrukturer, måten vi kommuniserer sammen på og mer; det har endret hvordan vi lever våre liv. Norges største mediekanal er i dag Facebook, med over 3,3 millioner aktive brukere. Annonsører har over tid flyktet fra tradisjonelle medier til Google og Facebook. Men det er ingen grunn til å overlate markedsføring og innhold til folk som ikke har peiling på massekommunikasjon eller teknisk innsikt i plattformen, bare fordi at alle kan poste. Bare tilstedeværelse i aktuelle kanaler er ikke nok. Det holder ikke å poste noen estetiske bilder med en passende tekst, eller artikler på fagspråk som ingen orker å lese. Kommunikasjon med massene gjort på riktig måte er potensielt svært mektig og salgsgenerende, og i motsatt fall fullstendig meningsløst. Det er fortsatt store ideer og riktige budskap som tiltrekker flere kunder. Hvis kampanjen din ikke inneholder én stor idé, vil den passere som et skip i natten, sa en av verdens største reklameguruer David Ogilvy. Dette står ved lag. Storytelling med kvalitet og substans er fortsatt nøkkelen til engasjement, engasjement går gjennom følelser, og god storytelling er et eget fag. De beste budskapene treffer i kombinasjon med en rekke virkemidler som er kompliserte, men enklere satt i system. I Calibr kombinerer vi storytelling av høy kvalitet med visuelt innhold, fra ulike nivåer av enkel videoproduksjon, til det råeste av animasjonsfilm, 3D og Virtual Reality (VR). Våre kunder får svært oppdaterte løsninger ut fra dybdekunnskap om digital utvikling og massekommunikasjon. Lavt engasjement lyver ikke, og bør være en «wake up-call» til forbedring. Det er dyrt å overse mulighetene verdenshistoriens største mediekanal gir. Vi hjelper deg med innhold og formidling som bygger relasjoner, og som gir mer salg og målbar vekst. Ta kontakt for en uforpliktende samtale i dag. Kilder: Ipsos (2016), Ogilvy & Mather, Marketing Matters |